Direktlänk till inlägg 29 september 2006

hemmadotter

Av mayuko - 29 september 2006 16:57

Jag jobbade som ekonomi assistent men jag fick sparken i juli för att jag låg på sjukhus och jag kunde inte jobba. Här är det olagligt. Många mina vänner sa det är synd att du fick sparken men jag är lite glad. Jag gillade inte ett företag som jag jobbade och faktiskt ville jag säga upp mig från jobbet.Jag var med om en bilolycka juni och skadade huvud och kropp så jag låg på sjukhus.På väg till jobbet, blivit jag påkörd när jag cyklade.Jag har fortfarande ont i huvud så jag kan inte jobba nu. Nu är jag arbetssökande och som hemmafru.Jag bor tillsammans med mina förälder. Mina förälder jobbar så jag måste gör hemmajobb t.ex städa rum, laga mat,tvätta kläder osv. Jag är riktigt dåliga på dem...Jag tyckte att hemmafru är lättare att jobba men det är riktigt hård för mig.Det finns många hemmafruar i japan och många kvinnor vill bli det efter dem gifte sig. Det är vanligt med hemmafruar i japan. Jag har hört att många svenskar det anses vara något fult att blir hemmafru. Många japaner särskilt som bor i landet har åsikter att man jobbar och måste försörja sin familj.Det är bra för kvinnor att bli hemmafruar och gör hemmajobb och ta hand om deras barn. För mig, att vara hemmafru låter tråkigt och låter det konstigt att folk vill bli det och inte göra nått mer av sina liv. Om jag gifte mig, jag skulle fortsätta jobb.

 
 
Sara

Sara

29 september 2006 23:24

Jag tycker du är jätteduktig på svenska!

http://blogg.aftonbladet.se/4900

 
Greelina

Greelina

29 september 2006 23:42

Vilken viljestyrka du har! Du har lärt dig svenska fast du bor i Japan. Roligt att läsa hur livet är där borta. Jag ska ofta läsa din blogg. Välkommen till den svenska bloggvärlden!

http://blogg.passagen.se/gredelina

 
mayuko

mayuko

1 oktober 2006 16:13

Sara:Tack så mycket. Jag vill prata svenska flytande.

http://yukimaruda.bloggagratis.se

 
mayuko

mayuko

1 oktober 2006 16:19

Greenlina: Tack så mycket. Det är svårt för mig att skriva blogg på svenska men det är rolig på samma gång.

http://yukimaruda.bloggagratis.se

 
Ingen bild

sin

1 oktober 2006 16:27

Det är jättebra idé att blogga på svenska. Du är så ambitiös! Du imponerar mig verkligen väldigt mycket, på alla sätt! Jag behöver också träna skriva svenska... Men, det är inte lätt!!

 
mayuko

mayuko

2 oktober 2006 16:30

sin san: Tack så mycket. Jag är dålig på svensk grammatik så jag
tränar också skriva svenska. Svenska är riktigt svårt för mig.
Jag önskar att jag kunde förstå svenska som dig.

http://yukimaruda.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

jul

Av mayuko - 10 december 2006 15:57

Jag har varit sverige runt jul men jag har inte upplevt jul i sverige. Jag har hört att hur firar svenskar jul och jag tycker att det är lite skillnad i Japan. Skillnaden mellan japan och sverige är: I japan, firar man inte jul så mycket. Unga ...

Av mayuko - 24 oktober 2006 15:59

Många japaner tror att personlighet och blodtyp är relevanta. Jag tror att japaner tycker om att gissa personers blodtype och det finns många japaner som frågor" Vilken blodtype är du?"eller "Är din blodtyp A händelsevis?"när dom träffar någon för fö...

Av mayuko - 18 oktober 2006 16:21

Jag pratade om "komplimang" med min svensk lärare . Han har bott här i 5år. Japaner säger ofta till honom "Vilket lite huvud du ha" " Vilket lång näsa du ha" "Vilket vit hy". Han förvånade över dem. Men de är komplimang för japaner. Många japane...

Av mayuko - 4 oktober 2006 17:01

[url=http://www.uniqlo.jp/]UNIQLO[/url] är ett japansk kläder märke och man kan köpa kläder billiga priser. Det är som H&M i sverige. Den här hösten, UNIQLO gör snygga kläder med några nya designer. Det kallas "designers invitation project". Det är ...

Av mayuko - 1 oktober 2006 16:48

Nu är jag arbetssökande så jag har mycket fri tid än när jag jobbade men jag har inte mycket pengar... När man har mycket fri tid, har man lite pengar. När man har inte mycket fri tid, har man mycket pengar. Ingen bra balacne. Jag måste spara p...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<<
September 2006 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards